Zakończyło się XVIII Seminarium dla nauczycieli fizyki „Astronomia w szkołach ponadpodstawowych”, organizowane przez Centrum Astronomii im. Mikołaja Kopernika w Warszawie. W tym roku pół dnia spędziliśmy na seansie w nowootwartym Planetarium, a także mieliśmy okazję odwiedzić wystawy stałe w Centrum Nauki Kopernik. Ponieważ za niedługo będziemy tam na wycieczce z MOA, na zachętę zamieszczam tylko dwa zdjęcia. Pierwsze pokazuje pomysłowy sposób na przedstawienie krzywych drugiego stopnia jako przekrojów stożka. A przecież wiemy, że elipsa (a w szczególnych przypadkach koło) oraz parabola i hiperbola stanowią rozwiązania równań ruchu ciała w centralnym polu grawitacyjnym, czyli są to orbity na przykład planet, komet czy też planetoid okrążających nasze Słońce. Drugie zdjęcie nie ma związku z astronomią, ale stanowi rodzaj wyzwania dla uczestników planowanej wycieczki – zróbcie długoczasową ekspozycję tej instalacji artystycznej, a nuż wyjdzie coś ciekawego. Niedziela tradycyjnie upłynęła na wykładach i prezentacjach, toczących się w ramach Dnia Otwartego CAMKu, przy tej okazji warto wspomnieć o stanowisku, na którym „produkowano” komety. Absolutnym hitem okazała się jednak prezentacja profesora fizyki teoretycznej, który z klocków Lego Technics zbudował działający model mechanizmu z Antykithyry. Czy ktoś z Was podejmie się zbudowania na podobnej zasadzie mechanicznego komputera, wskazującego poprawnie fazy Księżyca?